Andra kul 2- och 4-hjuliga fordon
 

SAAB 96 2*V4

Okej, vi startar med bilder från Start&Speed NR 6 1974, på en 2*V4 med bakvänd kaross. Projektet startades av SAAB och Sportpromotion(vilka nu det var?). Iden var att med hjälp av två (!) 144 hästars StB motorer få SAABen att göra en wheelie , till synes, baklänges. Det borde nog gått för hela konstruktionen vägde, enligt uppgift, bara 600 kg. I senare nummer av Start&Speed kan man läsa att projektet avstannat och att man sökte ny byggare som skulle slutföra bygget. Hur det hela slutade förtäljer en artikel i husorganet Wheels nr 1/2002. För er som inte har tidningen tillhands så kan det berättas att bilen visades på Motor 74 i Malmö. Därefter insomnade projektet och......
Men den som känner sig manad kan säkert fortsätta, chassiet behöver ny(a) motor(er) och sannolikt lite till men det vore en utmaning för den SAAB-frälste........
 
Blomquist med bakvänd SAAB 2*V4 Motorinstallation 2*V4


Lean Kusin eller, vad gör man inte för att få en tvåsitsig folka.....

Folkisar är alltid kul att se speciellt ombyggda. Som ni nog redan förstått gillar jag bilar som masserats ordentligt med hammare och mothåll. Och detta bygge får nog räknas in i den mer avancerade skolan. Jag drar mig till minnes orden "Det finns inget rundare än en folka-bubbla", och det stämmer nog, enligt artikeln tog det 1200 timmar att modifiera karossen, det finns ingen anledning att betvivla detta. Håll tillgodo med bilderna från Start&Speed NR 6 1985...
 
 
Smal sak fram Under framluckan
Framstol Smal sak bak

Och här, för er som inte kan er dragracinghistoria, kan vi avslöja.....

Läs artikeln i sin helhet (värd att vänta på c:a 500kB inklusive bilder.....) från Teknikens Värld Nr 26/1965.

Hur det hela började......



En Yamaha FS1 från 1982 fick lite massage i  SAABCUSTOM-garaget .......

Yamaha FS1 Custom
Projektet har sin utgångspunkt i ett idogt tittande på OCC

Rejäl och bra moped. Såhär var en FS1'a tänkt att se ut !
Ja, jo, custom..... Såhär tänkte en senare ägare att den borde se ut.

Okej, lite kapande, svetsande, polerande och lackande samt en massa andra saker så fick FS1'an ett helt nytt stuk.

Den är till salu, intresserad, skicka ett mejl till SAABCUSTOM !

Åsså hittade jag en rar sport-hundkoja på en färjeterminal i Tyskland, i somras.....

Hundkojor på väg på färja.     Lätt masserad hundkoja
Att det verkligen är en Hundkoja ser man på dörrgångjärnen och kompisarna !


"Trimmat eller standard, Tacksamt trimma tvåtaktare"
Ur boken TEKNIKEN I DAG 1965

Sid 85
Sid 86
Sid 87
Sid 88
Sid 89

Så nu vet ni hur ni ska göra.


'Tillbaka till Customsidan